Als ondernemer zul je regelmatig klanten of opdrachtgevers over de vloer hebben, dit kan zowel op kantoor als op de gehuurde locatie mogelijk zijn. Vooral als beginnend bedrijf is het in deze situaties van groot belang een goede indruk achter te laten. Zo blijkt uit onderzoek van adviesorganisatie Welkom! dat ruim 70% van de Nederlanders eerder in zee gaat met een bedrijf dat hen goed ontvangt. Toch kan het lastig zijn te voldoen aan de wensen van de bezoeker rondom het ontvangst. Zo wilt de ene klant liever een rustig ontvangst, terwijl de andere klant streeft naar enthousiasme. Toch blijken er diverse tips die over het algemeen erg gewaardeerd worden door de bezoekers. Een vrije parkeerplek Nederlanders kunnen zich enorm irriteren aan volle parkeerplaatsen. Dit nadeel wordt dan ook meegenomen bij de mening over het betreffende bedrijf. Om dit negatieve punt te voorkomen, is het gunstig om bij de keuze van een kantoor rekening te houden met het aantal beschikbare plekken. Duidelijke routeomschrijving Ook het verdwalen kan tijd kosten. Als bezoeker is het enorm vervelend om onnodig tijd te verliezen door te verdwalen. Om de bezoeker goed van dienst te zijn, is het raadzaam om het persoon vooraf een duidelijke routebeschrijving aan te bieden. Receptionist Niet ieder pand kan voorzien zijn van een ontvangstruimte of receptioniste. Dit is ook niet essentieel om een goed ontvangst te realiseren, maar kan wel zorgen voor een uitgebreider ontvangst. Zo kan de receptioniste de bezoekersregistratie voltooien, terwijl jij de bezoeker ontvangt. Indien er geen receptioniste aanwezig is, is het mogelijk om een digitale receptie aan te schaffen. Op die manier zal de bezoeker zich digitaal kunnen registreren, waardoor de registratie daarna niet meer uitgevoerd hoeft te worden. Daarnaast kan de digitale receptie een goede indruk achterlaten bij de klant. Eigen uiterlijk Indien je zelf de klant ontvangt, is het essentieel om tijd te spenderen aan het uiterlijk. Nu is het niet nodig om te verschijnen in een driedelig pak, al kan een net kapsel en verzorgde schoenen al een groot verschil maken. Zo zul je een goede indruk achterlaten bij de bezoeker, waardoor dit positief kan uitpakken bij de mening over het bedrijf. |
http://economy.nl |