Als je de markttoegang van je bedrijf binnen de b2b wereld wilt vergroten is het cruciaal om een b2b webshop op te richten. Door een online aanwezigheid heb je namelijk direct toegang tot meer nationale en internationale klanten. Echter lijkt het wellicht makkelijker gezegd dan gedaan. Online klanten zullen namelijk niet zomaar bij je op de deur kloppen. Om een succesvolle b2b webshop te runnen dienen verschillende componenten op orde te zijn. Voordat je dus besluit om een webshop in bijvoorbeeld Magento 2 te maken, is het verstandig dat je eerst dit artikel leest. We vertellen je namelijk meer over de belangrijkste onderdelen van een succesvolle b2b webshop.
Het begint bij de klant Zoals vrijwel elke succesvolle marketingstrategie, begint ook de realisatie van je b2b e-commerce webshop bij je doelgroep. Je dient namelijk duidelijk voor ogen te hebben hoe je zakelijke klant eruit ziet en hoe je hem of haar dient te bedienen. De kans is namelijk groot dat je online nieuwe en andere klanten aantrekt dan uit je fysieke omgeving. Bij het ontwikkelen van je webshop dien je de wensen en behoeften van je klant dan ook in het achterhoofd te houden. Hebben ze bijvoorbeeld behoefte aan eenvoudige en snelle productinformatie, of nemen ze uitgebreid de tijd om het product volledig te leren kennen voordat ze een bestelling plaatsen?
Stel een concreet plan op Nadat je de potentiële klant duidelijk voor ogen hebt kun je starten met het maken van een concreet plan. Wat wordt bijvoorbeeld het doel van je b2b webshop? Wil je simpelweg een extra verkoopkanaal creëren of geldt je website als funnel voor het creëren van mogelijk nieuwe langdurige klantrelaties? Stel dan ook een duidelijke visie op die zowel voor je werknemers als je klanten duidelijk is. Vervolgens kun je starten met het opstellen van je KPI’s. Wat worden je prestatie-indicatoren en hoe ga je het resultaat ervan meten? Werk dit uit in concrete doelstellingen.
Het beheren van je b2b webshop Een b2b webshop webshop creëren is één, maar deze efficiënt kunnen beheren is weer een vak apart. Denk dan ook goed na over hoe je de webshop gaat beheren. Dien je bijvoorbeeld extra personeel aan te nemen dat over de vereiste kennis beschikt? Denk ook na over de afspraken die je maakt ten aanzien van voorraadbeheer, verzending en service. Zorg ervoor dat de gehele supply chain efficiënt is ingericht. Tenslotte is ook automatisering zeer belangrijk voor een efficiënte webshop. |
https://www.ecomwise.com/magento-2/ |