Chobmak
Image default
Banen en opleidingen

Orde in je hoofd begint met orde op je desktop

vacatures

Wat maakt de werkplek van een kunstenaar of ontwerper anders? Velen zullen antwoorden: een creatieve puinhoop. Om de een of andere reden wordt aangenomen dat het alleen mogelijk is om effectief en creatief te werken in een puinhoop. Dit is niet zo – de nette organisatie van de werkruimte kan de arbeidsproductiviteit aanzienlijk verhogen. We hebben dit uit eigen ervaring gezien, met behulp van een visueel controlesysteem dat helpt om veel niet voor de hand liggende problemen op te sporen. Ik zal een voorbehoud maken dat ik hieronder niet de optimalisatie van elke specifieke werkplek zal bekijken, maar de verbetering van de algemene productie (werkplaatsen, magazijnen, enz.) Of kantoorruimtes. Bij het bedrijf noemen we deze aanpak de Five C’s. Sorteren Bij deze stap verwijdert u al het overbodige en onnodige. Er kan een groot aantal medewerkers tegelijk bij het sorteerproces worden betrokken. In eerste instantie gebruikten we rode labels. Er werden stickers geplakt op items die onnodig werden geacht, waarna ze ofwel moesten worden weggegooid, of naar een andere plaats moesten worden verplaatst voor opslag, of in de huidige zone moesten worden achtergelaten, terwijl ze hun plaats duidelijk afbakenen en de noodzaak aangeven. Voor onszelf hebben we bepaald dat als een object minder dan eens per half jaar in de werkruimte wordt gebruikt, het daar vandaan moet worden verwijderd. Als het minstens eenmaal per zes maanden, maar niet vaker dan eens per week, niet ver van het werkgebied moet worden geplaatst, maar daarbuiten. Het werkgebied bevat items die meer dan eens per week worden gebruikt.Op orde houden Met een efficiënt opslagsysteem vindt u snel alles wat u nodig heeft. Zelfs thuis, wanneer algemene schoonmaak wordt uitgevoerd, zijn de resultaten slechts enkele dagen zichtbaar. Dan zijn de dingen weer misplaatst – en geleidelijk groeit de wanorde. Wat kunnen we zeggen over een groot bedrijf, en nog meer over een productiefaciliteit. Om te allen tijde orde en netheid te behouden, moet er een duidelijk en verplicht systeem voor voorraadopslag worden gecreëerd. Visualisatie helpt medewerkers te wennen aan naleving van opslagregels. We gebruikten bijvoorbeeld technieken zoals ‘contouren’ (de omtrek van een item tekenen op het oppervlak waar het item moet worden opgeslagen), kleurcodering, waarbij verschillende soorten gereedschappen en armaturen overeenkomen met verschillende kleuren, verfmarkering om te markeren de opslagruimte op de vloer en / of in de gangpaden. Schoon houden Het is onwaarschijnlijk dat iemand zou tegenspreken dat het wenselijk is om werkplekken schoon en netjes te houden. Dit logische principe blijft echter soms slechts een slogan. Dit was zelfs vaak het geval bij Sovjetondernemingen. We merkten overigens dat in oude fabrieken met een lange geschiedenis de strijd om reinheid bijzonder moeilijk is. Tegenwoordig worden reinheidscontroles in ons bedrijf uitgevoerd op basis van speciale checklists, die vooraf ontwikkelde en goedgekeurde criteria aangeven. Ze kunnen niet alleen teksten of wettelijke vereisten bevatten, maar ook foto’s – voor meer duidelijkheid. Standaardisatie Het gedetailleerd naleven van bovenstaande procedures en regels is misschien wel een van de moeilijkste taken. Het is veel gemakkelijker om een ​​maand schoon te zijn of, zoals vaak in veel huizen wordt gedaan, de lente of oudejaarsavond algemene schoonmaak. Maar hoe motiveer je medewerkers om hun werkplek te allen tijde schoon en opgeruimd te houden? We hebben hier het volgende systeem geïmplementeerd: het volgen van de vastgestelde regels is verplicht voor alle werknemers (van werknemers tot directeuren van ondernemingen) en heeft rechtstreeks invloed op de hoogte van het bonusgedeelte van het salaris.Zelfdiscipline Constante zelfverbetering zou een gewoonte moeten worden. Er is altijd een plek voor verbetering, en daarom moet het management van het bedrijf zo open mogelijk staan ​​voor rationalisatievoorstellen van werknemers, een passend motivatiesysteem in het bedrijf gebruiken. Samenvattend wil ik benadrukken dat het volgen van al deze principes niet alleen een abstracte strijd voor zuiverheid en discipline is. Op het voorbeeld van ons bedrijf zagen we concrete positieve resultaten. De tijd die aan veel operationele procedures wordt besteed, is verminderd (alle apparatuur staat altijd op zijn plaats, u hoeft geen tijd te verspillen aan het zoeken ernaar). Het aantal ongevallen is afgenomen. De kwaliteit van de producten is verbeterd, het percentage afgekeurde producten is afgenomen. Het aantal verschillende verliezen is afgenomen. De arbeidsproductiviteit is toegenomen, en daarmee de winstgevendheid van ondernemingen. Iemand zal zeggen dat mijn advies duidelijk is en niets nieuws opent. Kan zijn. Maar bij de meeste bedrijven is het niet systematisch als ze deze principes volgen. Als gevolg hiervan groeit de algemene puinhoop nog steeds. De leiding wordt gedwongen om regelmatig verschillende veranderingen door te voeren om de stoornis te bestrijden. Dit demotiveert de werknemers alleen maar en men kan alleen maar dromen van psychologisch comfort in het team. Netheid en ordelijkheid moeten deel uitmaken van de bedrijfsfilosofie. Degenen die zeggen dat dit onmogelijk is vanwege de eigenaardigheden van de mentaliteit, hebben het mis. De ervaring van ons bedrijf leert dat alles mogelijk is – je hebt alleen verlangen en consistentie nodig.

https://www.vindazo.be