Hogerop komen in Google met een SEO specialist

paginalayoutRangschikkingsfactoren kunnen worden onderverdeeld in SEO-factoren op de pagina (inclusief technische SEO) en linkbuilding of off-page SEO-factoren. Dit artikel is mede mogelijk gemaakt door Ralf van Veen, SEO specialist. Hoe mensen gebruik maken van zoekmachinesOm samen te vatten: Het belangrijkste punt van SEO is om vriendelijk te zijn voor zowel gebruikers als zoekmachines. Als u al […]

paginalayout
Rangschikkingsfactoren kunnen worden onderverdeeld in SEO-factoren op de pagina (inclusief technische SEO) en linkbuilding of off-page SEO-factoren.

Dit artikel is mede mogelijk gemaakt door Ralf van Veen, SEO specialist.

Hoe mensen gebruik maken van zoekmachines
Om samen te vatten: Het belangrijkste punt van SEO is om vriendelijk te zijn voor zowel gebruikers als zoekmachines. Als u al uw geld en tijd investeert in perfecte technische SEO, is het prima. Maar als de interactie met de gebruiker slecht is, kunnen uw posities eronder lijden. En zo begint u geld te verspillen. Het standpunt van de gebruiker is een nummer één prioriteit.

De afbeelding hieronder is een van de meest voorkomende gebruikersreizen in Google Search:

De interacties met zoekmachines zijn in de loop der jaren geëvolueerd. Het principe blijft echter hetzelfde:

Noodzaak van een oplossing, informatie of een antwoord
De behoefte in de vorm van een zoekopdracht (trefwoord) in de zoekmachine intypen
De eerste resultaten doornemen
Klikken op een of meer resultaten (websites)
Websites scannen voor het antwoord
Het doorlopen van meer resultaten op de eerste SERP en/of het wijzigen van de zoekopdracht, als het antwoord niet gevonden wordt.
Marktaandeel van zoekmachines
In de onderstaande grafieken kunt u zien welke zoekmachines mensen het meest gebruiken. De gegevens komen uit de rapporten van Netmarketshare.

Lees meer over de populairste zoekmachines en hun geschiedenis.

Dit artikel is mede mogelijk gemaakt door Ralf van Veen, SEO specialist.

Hoe classificeren we zoekopdrachten?
Er zijn drie soorten zoekopdrachten:

Navigatie zoekopdrachten
Informatieve zoekopdrachten
Transactionele zoekopdrachten
Navigatie zoekvragen
Ze vertegenwoordigen een intentie om te zoeken naar een bepaald merk of website. Mensen hebben de neiging om “youtube” of “google” in te typen in zoekmachines in plaats van de geschiedenis van de browser of bladwijzers te gebruiken.

Op basis van onze casestudy, waarin we 1,6 miljard trefwoorden hebben geanalyseerd, bereiken merken zoals YouTube, Facebook en Google de hoogste zoekvolumes, samen met andere navigatiezoekopdrachten.

Informatieve zoekopdrachten
Deze worden ingediend wanneer gebruikers op zoek zijn naar informatie. Ze zijn niet op zoek naar een bepaalde website, maar naar een antwoord of begeleiding over hoe ze iets moeten doen. Bijvoorbeeld, “Hoe bak je pizza’s”.

Transactionele zoekopdrachten
Dit type is een intentie om een transactie te doen. Het komt meestal met een productnaam (Nike Airmax) of categorie (sneakers). Daarnaast kan het worden geschreven met “Waar te koop ….”, “…. prijs” of op een soortgelijke manier.

Er zijn veel blogberichten over hoe je een bepaalde zoekopdracht kunt targeten. Het kan echter niet zo gemakkelijk zijn in de toekomst vanwege de toenemende populariteit van stemassistenten zoals Siri, Google Now of Alexa.

Informatieve zoekopdrachten kunnen snel veranderen in transactionele zoekopdrachten door het openen van een nieuwe app of het geven van een optie om een aankoop te doen.

SERP updates
Op de eerste pagina van de organische zoekresultaten staan is goed, de top drie scoren is geweldig, maar er is maar één winnaar, toch? Of, is het? Het is een kwestie van perspectief.

Websites over de hele wereld worden dagelijks, wekelijks of maandelijks bijgewerkt, …ok, sommige zijn dat niet, maar dat is een ander geval. Het ding is dat het internet elke dag groeit. Wanneer nieuwe websites en veranderingen worden geïndexeerd door een zoekmachine, kunnen de organische resultaten veranderen.

Een andere zeer belangrijke factor is het Google-algoritme dat voortdurend verandert. Kleine aanpassingen kunnen helemaal niets veroorzaken, maar een grote algoritme-update kan uiteindelijk leiden tot een aardbeving.

Pro tip: Abonneer u op onze SERP volatility tracker om op de hoogte te blijven van eventuele algoritmewijzigingen.

Wat we proberen te zeggen is dat zelfs als u de winnaar bent, uw posities kunnen (en waarschijnlijk ook zullen) worden vervangen door concurrenten de andere dag, en vice versa.

In de grafiek hieronder ziet u het belang van de hoogste ranking in Google, afhankelijk van hun organische click-through rate (CTR) distributie voor mei 2019 (gebaseerd op gegevens van Advanced Web Ranking).

SERP functies
Natuurlijk is het belangrijk om eerst te rangschikken, maar tegenwoordig moet je rekening houden met de zogenaamde “nulpositie”.

Laten we eens kijken naar de resultaten voor de zoekopdracht “Hoe aardappelen bakken”. Het eerste resultaat is een Google-fragment met alle of de belangrijkste informatie, zodat u de andere resultaten niet hoeft te controleren.

28 Google-rijke fragmenten die u in 2019 moet weten [handleiding + infographic].
Er zijn veel SERP-functies (ook wel Rich snippets genoemd). Waarom zou je er om geven? Rich snippets beïnvloeden het gedrag van gebruikers wanneer ze de SERP zien. Met andere woorden, de generieke organische zoekresultaten kunnen hebben en in veel gevallen hebben ze lagere click-through rates (CTR).

Het is omdat de SERP-functies een grotere visuele aantrekkingskracht hebben en ze bieden vaak genoeg informatie zodat de Google-gebruikers helemaal niet op andere resultaten hoeven te klikken of ze alleen op de resultaten klikken.

Dit zijn enkele van de meest voorkomende rijke fragmenten die u in de SERP ziet:

Uitgelicht fragment
Antwoordvak
Carrousel (afbeeldingen, video’s, producten)
Beeld pakket
Kaart
Gesponsorde functies (Google Ads, vluchten, shop op Google)
Kennis grafiek
Top verhalen
Evenementen
Sitelinks
Het goede is dat de

https://ralfvanveen.com